Det är enkelt att bila i USA. Bilarna är i gott skick, skyltarna är tydliga och allt är anpassat för bilresan. Det finns fler mackar än matvaruaffärer och kör du fel, finns alltid en väg tillbaka.

Men, det du ska tänka på är vem du hyr bilen av, varifrån och vilka försäkringar du tecknar. Med tanke på all reklam längs vägarna och på tv om vem du ska ringa för att få ut så mycket pengar som möjligt vid en olycka, förstår man att det kan bli dyrt utan rätt försäkring.

Uppgraderad bil. En Ford Explorer. Sorry klimatet…

Det enklaste, och bästa är att boka bilen från en svensk sajt. Ex. Avis. Då ingår alla de nödvändiga försäkringarna. Om du bokar på plats tillkommer också en massa extrakostnader, speciellt om du är på en flygplats.

Låt mig ge ett mycket färskt exempel. Vi bokade en bil i Sverige genom Enterprise. De är vanligtvis mycket bra och billigare än ex. Hertz (som vi fick erfara när vi skulle bila mellan USA och Kanada – se ett av mina tidigare inlägg). Vi hade bokat en pickup (enligt Fredriks heta önskemål). Men när vi kom till flygplatsen i Atlanta insåg vi att den hade ett öppet flak där vi skulle ha våra resväskor. Det hade inte funkat så här års, med tanke på alla regn. I och med att vi bytte bilmodell var det som att vi fick en helt ny ”deal”. När den käcka försäljaren hade lagt på allt vi behövde vad gäller försäkringar och – nota bene – avgifterna för att vi var på en flygplats skulle drygt två veckors hyra kosta ca 18 000 kr! Efter 12 timmar på resa och ett par trötta ungar vad vi nära att slå till, men vi valde att ta bilen en vecka med option på att avbryta tidigare. Jag vägrade helt enkelt betala så mycket.

Efter ett samtal till Avis i Sverige (utan någon telefonkö!) fick vi samma upplägg, och en uppgraderad jättebil, för 7 000 kr. Hur bra service som helst. Alla försäkringar är inkluderade utom ”roadside assistance”, som vi klarar oss utan. Vi lämnade tillbaka bilen till Enterprise och hämtade upp en ny hos AVIS. Den ska vi lämna på flygplatsen när vi åker hem. Det är aldrig några problem att hämta på ett ställe och lämna på ett annat.

Fripp har odlat ”talking p…” för att han ville hyra en pickup. Men pickupen var för kass. 

Det du måste teckna är skada på egen bil och skada på annans bil och person. Annars kan det bli jäkligt dyrt. Har du inte det senare kan du exempelvis få betala både för den andra personens bil och en massa andra 1-800-jag-stämmer-dig-kostnader. Så chansa inte här.

Liten ordlista: deductible = självrisk. Concession fee, parking surcharge, customer facitily charge = luriga avgifter på flygplats. Sales tax = skatt – tillkommer på allting. Kan bli rätt mycket på stora avgifter. *Third party liability fee = skada på annan bil och person. *Collition/Damage waiver = helförsäkring på egna bilen. Theft protection = som det låter. Loss/damage waiver = om nåt blir stulet från bilen. Road side assistance = hjälp vid ex. punktering. * = ett måste!

Lika roligt att köra som att vara passagerare. Många roliga skyltar. 

Men, när allt är fixar och klart är det bra att köra. Lite läbbigt är det emellanåt – de kör lite smågalet här, byter filer i ett utan, blinkar inte och det finns en hel del dåliga vägar och inget ljus på natten – men tar du det lugnt och stressar inte så går det hur bra som helst.